Impingement

Vondt i skulderen?

Impingementsyndrom, også kalt, supraspinatus syndrom, svømme-skulder eller kaste-skulder – er en svært vanlig diagnose som vi ofte ser på klinikken. Dette er en av de vanligste årsakene til skuldersmerte.

Tilstanden er et klinisk syndrom som oppstår når sener av skuldermusklene (rotator-cuffen) blir irriterte og betente når de passerer skulderbeinet (acromion). Dette kan resultere i smerter, nedsatt styrke og bevegelse i skulderen. Muskelsenene passerer gjennom et smalt mellomrom under «coracoacromial ligamentet». På bildet under kan du se båndet gå over den betente senen.

Skulder anatomi.png

Alt som reduserer dette mellomrommet og resulterer i press på rotator-cuff muskulaturen kan føre til impingementsyndrom/innklemmingssyndrom. Det vanligste er betente og/eller fortykkede sener, slimposer eller kalsifiserte beinstrukturer.

De vanligste symptomene er smerter ved bevegelse, spesielt mellom 60° og 120°, svakhet og nedsatt bevegelse i skulderen. Smerten blir ofte forverret ved bruk av armen over hodehøyde. Man kan også oppleve nattsmerte, og da oftest hvis man ligger på den utsatte skulderen. Noen opplever til og med “knirkelyder” fra skulderen ved bevegelse, men dette er ikke farlig. Smertene oppstår akutt etter et traume eller gradvis på grunn av slitasje eller overbelastning.

Diagnosen blir vanligvis satt etter å ha hørt sykehistorien sammen med en grundig undersøkelse av terapeuten.

Impingement syndrom behandles vanligvis effektivt med manuell behandling kombinert med øvelser for mobilitet og styrke. Vi ønsker å opprettholde bevegeligheten i skuldre og rygg, samtidig som man blir sterkere i og rundt skulderen. Generelt under behandlingsperioden skal pasienten unngå å provosere smerten, det vil si å unngå aktivitet som gir smerte i skulderen.

Her er noen enkle øvelser som kan utbedre smerten.

Lykke til med øvelsene!

Dersom du ikke kommer i mål med å bli kvitt skuldersmerten, ta kontakt med oss så hjelper vi deg.