Skuldersmerter

Skuldersmerter er en vanlig plage hos mange. Irritasjon og skader i skulderen kan komme akutt eller gradvis. For å kunne bli smertefri må man finne årsaken til smerten, få opp funksjon og bevegelighet i skulderen.

Skulderen vår består av flere ledd som til sammen utgjør det vi kaller skulderen. Dette gjør at det er muligheter for store bevegelser over leddet. Smerte kan komme fra en eller flere av disse leddene eller fra strukturer rundt leddet, som for eksempel sener, slimpose, leddkapsel eller muskulatur.

For å bli kvitt skuldersmertene og gi best mulig behandlingen er det viktig  å finne hvilke av disse strukturene som er hovedårsaken til smerten eller funksjonsnedsettelsen.

Ved hjelp av spesifikke tester kan man finne hvilke strukturer som kan være årsak til smerte. I de fleste tilfeller så sant man ikke har en akutt betennelses prosess eller en større skade er trening og bevegelse av skulderen bedre enn å holde den i ro.

Vi undersøker, behandler, veileder og setter opp øvelser som hjelper deg med dine skulderplager

Supraspinatus ruptur

Supraspinatus er en av musklene som er med på å stabilisere skulderleddet. Hovedfunksjonen til muskelen er å løfte armen opp og ut til siden. Den går fra toppen av skulderbladet og fester øverst på utsiden av armen.

doktorgaarden-naprapatklinikk-supraspinatus.jpg

Ruptur eller avrivning av supraspinatus forekommer ofte etter traume mot skulder, som f. eks. fall mot skulder eller ved en overbelastning. Dette resulterer oftest i en delvis ruptur, men i noen tilfeller også totalrupturer. Av og til kan man få en spontan ruptur eller totalruptur uten traume, dette er mest vanlig hos eldre med en degenerativ eller skadet sene. Ved delvis ruptur har man ofte smerter i bevegelser, som å løfte armen rett ut fra siden av kroppen og opp mot taket. Ved en totalruptur vil det ofte være mindre smerte, men en større funksjons nedsetting. Ofte har man vanskelig for å løfte armen til siden.

En grundig anamnese og undersøkelse vil avdekke dette. Ved mistanke om totalruptur blir man henvist videre til lege for videre utredning og behandling. Ved delvis ruptur er det konservativ behandling og opptrening som gjelder.

AC leddet

Ac leddet sitter der kragebeinet møter skulderbladet foran på skulderen. Det er et ledd med relativt lite bevegelse, og har en viktig stabiliserende funksjon i overgangen mellom arm og kropp.

doktorgaarden-naprapatklinikk-ac-ledd.jpg

Dette leddet er utsatt for skade ved slag eller fall mot skulderen, og forekommer oftest hos idrettsutøvere eller andre som er fysisk aktive. Ved skade blir leddbåndene rundt leddet strekt, og i noen tilfeller også delvis eller totalt avrevet hvis traumet er voldsomt nok.

Det vanligste symptomet er smerte ganske eksakt i leddet , og ved bevegelse av armen, spesielt om du forsøker å ta armen over på motsatt skulder. Ved skader hvor man har delvis eller totalruptur kan man se at kragebeinet stikker opp fra ac leddet I forhold til skulderen, og hevelse kan bli sett over leddet.

Konservativ behandling og opptrening kan ofte startes fra 1-3 uker etter skaden. Ved mindre skader blir man som oftest helt bra. Ved større skader som totalruptur, kan man bli mer utsatt for smerter og plager i senere tid. Spesielt om man har stort krav til skulderen, som ved idrett eller styrketrening.

Du kan enkelt kontakte oss om du trenger hjelp til dine skulderplager